Denne videreutdanningen er beregnet for deg som jobber med, eller har til hensikt å jobbe med kondisjonstesting av ulike målgrupper. For å kunne tolke resultater fra kondisjonstester i et laboratorium og veilede utøvere/pasienter/elever/kunder, kreves det særskilt kompetanse knyttet til forståelsen av hvordan viktige parametere kan påvirke utfallet av slike tester. Videreutdanningen vil bidra til å øke din forståelse for god planlegging og gjennomføring av testing samt hvordan du kan benytte informasjon fra testene i veilednings- og treningsarbeidet.
Målgruppe: ansatte på treningssentre, helse-/legesentre, videregående skoler med idrett, sykehus og fysioterapeuter med fl.
Det legges vekt på teoretisk og praktisk kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysiologisk utholdenhetstesting i et laboratorium. Du vil få erfaring i å gjennomføre laboratoriebaserte-tester som kan benyttes i planlegging av trening for ulike grupper.
Temaer i videreutdanningen er:
Etter at du har fullført denne videreutdanningen skal du:
Arbeidsformer og arbeidsomfang
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid i laboratorium, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er samlingsbasert. Deler av undervisningen er nettbasert. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.
Bachelorgrad i folkehelsearbeid, sykepleie, idrett, kroppsøving, fysioterapi, ergoterapi eller annen helsefaglig utdanning. Søkere med tilsvarende utdanning eller annen relevant bachelorgrad kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.
Kr 9500,-.
I tillegg kommer en lovpålagt semesteravgift til Studentsamskipnaden pt kr 740 samt utgifter til pensumlitteratur.
Deltakelse i undervisning i forbindelse med samlingene er obligatorisk og et vilkår for å gå opp til eksamen. Kravet om obligatorisk tilstedeværelse innebærer at man må deltatt på 80 prosent av undervisningen.
Det gis 3 oppgaver som løses individuelt. Oppgavene gis i forbindelse med samlingene, og innleveres innen oppgitt frist etter samlingen. Vurderingsuttrykk er bestått eller ikke bestått. Alle oppgaver må være vurdert til bestått karakter for at samlet karakter i emnet skal være bestått.