Kunderelasjoner og inntektsstyring er utviklet i nært samarbeid med næringsklyngen USUS, og retter seg mot ansatte i små- og mellomstore bedrifter innen reiseliv og opplevelsesnæringene. Kurset tilbys som oppdragskurs til klynger og bedrifter, og fokuserer på hvordan din bedrift kan arbeide strategisk med kundehåndtering (CRM) samtidig som dette ses i sammenheng med bedriftens inntektsstyring (RM). Det handler om å selge det riktige produktet til riktig kunde til riktig tid og til den riktige pris
Gjennom kurset vil du lære å ta i bruk- og videreutvikle verktøy for systematisk arbeid med kunderelasjoner og kunne analysere bedriftens inntekter for å oppnå en effektiv inntektsstyring. Kurset gis som en vekselvirkning mellom teori og praksis og tar utgangspunkt i at ulike kunder reagerer forskjellig på variasjoner i priser, produktendringer og betalingsmåter. Kurset har en kundefokusert tilnærming hvor kjennskap til kundenes preferanser og behov står sentralt. Du vil lære om ulik priselastisitet og betydningen dette har for kunders betalingsvillighet. Det vil også bli fokus på ulike metoder/verktøy for utarbeidelse av prisstrategier ved hjelp av differensierte priser.
Etter gjennomført kurs skal du:
2 samlinger à to-tre dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Fronter. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Semesteroppgave og muntlig presentasjon. Excel vil bli brukt gjennomgående som arbeidsverktøy. Det legges opp til at du som deltaker skal bruke egen bedrift/organisasjon som utgangspunkt i gruppeoppgaver og undervisning.
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk og kjennskap til Excel som arbeidsverktøy
Kurset tilbys som oppdragskurs til klynger og bedrifter innen reiseliv-, kultur- og opplevelsesnæringene.
Ta kontakt for nærmere informasjon og pristilbud.
I tillegg til kursprisen må deltakerne betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Kurset gjennomføres normalt med to samlinger a to dager innenfor et semester.
Oppdragsgivere kan evnt. avtale annen gjennomføring, samt sted for samlingene.
Oppdragsgiver velger selv hvem som skal delta på kurset.
For tilgang til kompetansegivende eksamen og studiepoeng kreves dokumentasjon iht. opptakskravene.
Faglig ansvarlig og hovedforeleser i kurset er universitetslektor Stine Rye Bårdsen ved institutt for økonomi ved UiA. I tillegg inngår gjesteforelesere fra næringslivet/USUS-klyngen.
Videre studier
Kurset kan innpasses som valgemne i Executive MBA.