Studiet har noen ledige plasser og det åpnes for søking til lokaltopptak utenom Utdanningsdirektoratets ordninger i tidsrommet 16. – 23. juni. Les mer under Opptakskrav.
Denne videreutdanningen er en del av Kunnskapsdepartementets strategi Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens fagarbeidere, som skal gi yrkesfaglærere den kompetansen de trenger for å undervise i et arbeidsliv i utvikling. Ønsker du å delta på emner gjennom denne ordningen må du først søke om deltakelse via Utdanningsdirektoratets nettsider. Når Utdanningsdirektoratet har tildelt deg plass, vil du motta beskjed fra din skoleeier og deretter motta en e-post fra oss med videre informasjon om søknadsprosessen ved UiA.
Emnet retter seg mot yrkesfaglærere som underviser i programfagene på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Emnet vil legge vekt på både praktisk, yrkesdidaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse. I tillegg vil studiet bidra til å skape praksisnære situasjoner slik at det blir enkelt for studentene å overføre kompetansen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet. Emnet vil ha stor oppmerksomhet på det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring». Her vil problemstillinger rundt dataspill og brukt av sosiale medier være sentralt. Emnet vil også sette søkelys på arbeidsformer, vurderingsformer og bruk av teknologi for å kunne lage egne læringsressurser innen sine fagemner.
IKT og e-læring i klasserom og på nett 1
Etter fullført emne skal studenten blant annet:
IKT og e-læring i klasserom og på nett 2
Etter fullført emne skal studenten blant annet:
Hvert semester består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger. og det legges opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet knyttes tett opp til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket (PfDk).
Det legges opp til konkrete læringssituasjoner som egenproduksjon av instruksjonsvideoer.
Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt.
Samlinger høsten 2023
PED9004 |
Dato |
Klokkeslett |
|
Samling 1
|
Fysisk
|
07.09.2023 |
12:00-16:00 |
08.09.2023 |
09:15-15:00 |
||
Samling 2 |
Zoom |
22.09.2023 |
09:15 |
Samling 3
|
Fysisk
|
12.10.2023 |
12:00-16:00 |
13.10.2023 |
09:15-15:00 |
||
Samling 4 |
Zoom |
27.10.2023 |
09:15 |
Samling 5
|
Fysisk
|
09.11.2023 |
12:00-16:00 |
10.11.2023 |
09:15-15:00 |
||
Eksamen |
24.11.2023 |
|
Vil du søke på ledige studieplasser utenom Utdanningsdirektoratets ordninger, kan du registrere søknad og laste opp dokumentasjon på din utdanning ihht opptakskravet og praksis ((bekreftelse på at du er ansatt i videregående skole og underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområder), i tidsrommet 16. – 23. juni.
Det er begrenset antall plasser og søkere vil bli rangert etter søknadstidspunkt. Dersom du har spørsmål i forbindelse med din søknad, ta kontakt med opptakskontoret: evuopptak@uia.no
Søkere må ha yrkesfaglærerutdanning og være ansatt i videregående skole hvor de underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområder.
For å kunne ta PED9005, må søker ha bestått PED9004: IKT og e-læring i klasserom og på nett 1 (15 studiepoeng) eller tilsvarende.