Lærerrollen er i endring. Samfunnet vi lever i preges i stadig økende grad av ulike digitaliseringsprosesser – og disse preger skolen og hverdagen til elever, lærere og skoleledere.
Teknologiens rolle i samfunnet og som pedagogisk ressurs fremheves også gjennom Fagfornyelsen. Pandemien de siste par årene har dessuten avdekket et behov for å kunne undervise på nett. Det innebærer en annen pedagogisk tilnærming enn å undervise ved hjelp av digitale ressurser i et fysisk klasserom.
Dette studiet ruster deg til å undervise både på nett og i fysiske klasserom.
Studietilbudet gir deg trygghet i din digitale skolehverdag, og nødvendig profesjonsfaglig digital kompetanse. Gjennom studietilbudet får du innsikt i hvordan du best mulig anvender digital teknologi til planlegging og gjennomføring av undervisning, vurderingsarbeid, skole-hjem-samarbeid og administrasjon. I tillegg får du innsikt i digital dømmekraft, personvern, informasjonssikkerhet og nettvett. Du kan lese mer om innhold og metodikk i dette blogginnlegget.
Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK-rammeverket) omfatter syv tematiske områder som er nødvendige for lærerrollen i en digital tid. Disse er pedagogikk og fagdidaktikk, fag og grunnleggende ferdigheter, skolen i samfunnet, samhandling og kommunikasjon, ledelse av læringsprosesser og etikk, endring og utvikling. Studietilbudet «Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere» omfatter alle syv områdene, og i hver av disse vektlegges ett til to underliggende tema som gis særlig oppmerksomhet gjennom utprøving, samarbeid og refleksjon.
Etter fullført studium skal studenten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
1. semester |
IS912 (15 sp) |
2. semester |
IS913 (15 sp) |
Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningen fremmer studentaktive læringsformer.
Undervisningen består av forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid samt fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk.
Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.
Søker må være ansatt i undervisningsstilling i skolen.
Det tas forbehold om nok antall studenter til oppstart av dette studietilbudet.
Emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Det er ingen studieavgift for dette studietilbudet.
Utgifter til lovpålagt semesteravgift vil komme i tillegg. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder §12d.
Det er mulig for ansatte i skolen å søke om finansiering til dette tilbudet gjennom Utdanningsdirektoratets stipend-/vikarordning. Søknadsperioden hos Utdanningsdirektoratet er 1. februar - 1. mars.
Tilbys av Fakultet for samfunnsvitenskap, Institutt for informasjonssystemer
1. februar - 1. juni
I søknadsweb finner du tilbudet under: Oppdragskurs høst 2023.
«Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskravet.
Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.
Ved spørsmål om studiet kontakt oss på sv-evu@uia.no