Målgruppen for studiet er personer med helse- og sosialfaglig utdanning (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, allmennlærer, barnehagelærer og politiarbeid.
Videreutdanningen i Familieterapi består av tre emner PSY902– vitenskapsfilosofi, teorier og metoder, PSY903 – Familieterapi-etikk og praksis og PSY904 Praktiske studier i familieterapi.
Utdanningen er en teoretisk / klinisk utdanning. Det kliniske perspektiv vil stå sentralt både i den teoretiske undervisning og i kravene som stilles til praksis i utdanningsperioden. Gjennom å stile krav om klinisk veiledning sikrer vi at utdanningsforløpet gir studentene en klinisk realkompetanse. Studiet legger samtidig vekt på å sette teorier og metoder inn i den aktuelle norske samfunnsmessige kontekst. Studiet vil ta opp de grunnleggende verdispørsmål og anlegge etiske perspektiv på praksis og teori i familieterapeutisk arbeid.
Familieterapiutdanningen har tre hovedmål:
1. Kunnskapstilegnelse (kunnskapsmål)
Studentene har etter endt utdanning:
2. Dyktiggjøring i familieterapeutiske ferdigheter (ferdighetsmål)
Studentene har etter endt utdanning:
3. Utvikling av en integrert personlig terapeutisk holdning (holdningsmål)
Studentene har etter endt utdanning:
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, allmennlærer, barnehagelærer og politiarbeid, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.
Kr. 15.000,- pr semester (I alt kr 60.000,-) Semesteravgift og pensumlitteratur kommer i tillegg.
Videreutdanningen er et 60 studiepoengs deltidsstudium over to år. Det er to - tre samlinger à en uke på campus i Kristiansand pr semester.
Det blir lagt opp til ulike og fleksible studie- og arbeidsformer, og disse presenteres i tilknytning til de ulike emnene.
Det er en fordel at studenten er i arbeid som er familierelatert. Studentene må kunne dokumentere minst 100 timers praksis som familieterapeut i løpet av undervisningsperioden. Dette sikrer muligheten for en aktiv integrering av teori og metoder i direkte klientarbeid.
En utprøving av nye tilnærminger i direkte klientarbeid må skje gjennom kvalifisert veiledning. Veiledningen skal omfatte minst 120 timer individuell/gruppeveiledning hvorav minst 30 timer skal foregå som direkte veiledning. Direkte veiledning vil si at veileder er tilstede under studentens arbeid med familier eller at studenten har med video fra eget pågående klinisk arbeid. Minst 50 % av veiledningen skal være gruppeveiledning; en veiledningstime er på 45 minutter. 60 timers gruppeveiledning dekkes av studiet. De resterende 60 timers veiledning må organiseres og betales individuelt. Universitet kan være behjelpelig med å skaffe noen praksisplasser.
I utdanningen legges det vekt på skriftlig formidling av egne ideer og erfaringer, teoretiske vurderinger og klinisk materiale. Ved avslutning av de to første semestre skal det leveres semesteroppgaver i emnet PSY902, og emnet vurderes med skoleeksamen. Studiet avsluttes med en fordypningsoppgave i emnet PSY903 og praktisk-muntlig eksamen i PSY904.
Alle arbeidskrav må være utført og godkjent før studenten får anledning til å avlegge eksamen. I tillegg kommer 120 timer klinisk veiledning.