Hva er journalistikk og hvordan forholder du og din virksomhet deg til dette? Hvorfor skal du stille opp i mediene? Hva gjør du når journalistene tar kontakt? Hva er presserelatert PR, og hva er likheter og forskjeller mellom dette og journalistikk? Dette er blant spørsmålene vi stiller i dette kurset.
I emnet redegjøres det for journalistikkens oppdrag, samt aktuelle journalistiske sjangre og arbeidsformer. Det forklares hva nyheter er og hvilke prosesser som ligger bak redaksjonelle valg.
Emnet fokuserer på offentlige og private virksomheters behov for å kommunisere med sitt publikum og sine samarbeidspartnere. Virksomhetene har også mulighet til å gjøre «redaksjonelle valg» og lage innhold for interne og eksterne kanaler. Emnet gir et innblikk i innholdsmarkedsføring og drøfter forholdet mellom journalistikk og PR.
Etter fullført modul skal deltakerne:
Undervisningen er samlingsbasert med tre samlinger av tre timers varighet. Læringsformene er dialogbaserte forelesninger og praktiske øvelsesoppgaver.
Modulen legger stor vekt på deltakernes forståelse av og eventuelle erfaring med journalistikk og medieoppmerksomhet. På den måten gjør vi oss kjent med virksomheters kommunikasjonspraksiser internt og eksternt.
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: bestått / ikke bestått.
1. september - 1. november
Du finner studiet under "Etter- og videreutdanning, oppdrags- og andre kurs".
kr 4.000