Data Science som strategisk verktøy bygger på konsepter og metoder fra flere ulike fagområder. Emnet vil gi deg kjennskap til et utvalg verktøy, og lære deg å bruke disse inn i arbeidet med case- eller data fra eget arbeid. Du vil lære å identifisere de riktige problemstillingene og stille de riktige spørsmålene, og få trening i å fremme kreative løsninger.
Emnet vil gi et systematisk grunnlag for å adressere endring i den digitale verden, og ta for seg big-data analyse og strategier for digital fornyelse som fører til endringer i organisasjoner og i samfunnet.
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Undervisningen blir gitt som digitale samlinger med forelesninger, gruppeoppgaver og fellesarbeid.
I forelesningene vil det bli lagt vekt på dialog mellom studentene. Det legges opp til aktiv deltakelse fra studentene gjennom presentasjoner av artikler og eksempler fra praksis. En viktig del av emnet er arbeid med obligatoriske prosjektoppgaver, der studenter samarbeider. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Relevant yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
Emnet har oppstart høsten 2025.
Studieavgift er for tiden på kr 16.000. I tillegg til studieavgiften kommer lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Undervisningsspråket er engelsk.
Emnet inngår som en obligatorisk del av den erfaringsbaserte masteren i digitalisering (90 studiepoeng) ved UiA, eller det kan tas som enkeltemne.
1. mars - 1. juni 2025
Dette tilbudet har løpende opptak. «Først til mølla»-prinsippet gjelder dersom du er kvalifisert i henhold til opptakskrav. Det stenges for søking når tilbudet er fulltegnet.
Ved spørsmål om studiet kontakt oss på sv-evu@uia.no