E-sport dekker et nytt og stadig ekspanderende fagfelt med utallige læringsfasetter og muligheter for kommersiell verdiskapning. Kompetanse innen e-sport og e-sport relaterte aktiviteter etterspørres i yrkeslivet.
Våren 2022 tilbyr UiA Akademisk e-sport 2. Studiet bygger på Akademisk e-sport 1, og gir en grunnleggende innføring i de mest sentrale tema som internasjonalt klassifiseres som akademisk e-sport. Dette innebærer at i tillegg til å utøve selve aktiviteten, vil studentene få innføring i grunnleggende treningslære og restitusjon, e-sportens rolle i samfunnet, teknologi relatert e-sport samt hvordan benytte e-sport i utdanning og i yrkeslivet.
Studiet er fleksibelt og kan fint kombineres med å være i arbeid.
Studiet er nettbasert med digitale forelesninger og to digitale samlinger kombinert med digitale ressurser og oppfølging på nett. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet som hører med til studiet.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Generell studiekompetanse. Søkeren må i tillegg ha bestått Spillhistorie og E-sport praksis 1 fra Akademisk E-sport 1.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Undervisning
Oppstart 3. januar 2022.
Videre datoer for samlinger publiseres senere.
Akademisk e-sport 2 er den andre av to halvårsenheter på 30 studiepoeng. Bestått Akademisk e-sport 1 gir grunnlag for å søke Akademisk e-sport 2 som tilbys våren 2022.
Høsten 2022 er det planlagt oppstart av bachelorgrad innen akademisk e-sport. Gjennomført Akademisk e-sport 1 og 2 godkjennes og integreres inn i bachelorløpet.
1. oktober – 1. desember
Oppstart 3. januar
35
kr 33.000