Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestring og velferdsteknologi
VER112-G
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
har kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
har kunnskap om problemløsning på individ- og gruppenivå gjennom observasjon og kartlegging
har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne
har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi
har kunnskap om tilrettelegging for mestring og autonomi
har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å treffe begrunnede valg
kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig og tverrprofesjonell samhandling
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
Funksjonsnedsettelser
Miljøarbeid
Mestring
Velferdsteknologi
Brukermedvirkning og selvbestemmelse
Kommunikasjon
Relasjon
Etikk
Observasjon og kartlegging
Veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Det er også annen obligatorisk undervisning i emnet. Indirekte praktiske studier er loggføring, skriving av praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse henvises til emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Eksamen
Eksamen er 12 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:
Individuell praksisoppgave
Arbeidskrav
Deltakelse i obligatorisk veiledning
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.