har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og atferd påvirker dette
har kunnskap om tilrettelegging av miljøterapeutisk arbeid
har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming
har kjennskap til forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdigheter
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
kan anvende faglig kunnskap som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
kan anvende relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap
behersker kommunikasjonsformer som er sentrale i møte med sårbare grupper
Generell kompetanse
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse
har innsikt i faglige utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid
har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid
kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid skriftlig og muntlig
har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
kan planlegge tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
psykologiske hovedområder
menneskelig utvikling og atferd
miljøterapeutisk arbeid
kommunikasjons- og relasjonskompetanse
kognitiv funksjonsnedsettelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, simulering, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere beskrivelser i emneheftet i Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Se nærmere beskrivelser i emneheftet på Canvas.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.