har kunnskap om vernepleie som profesjon, fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
har kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv
har kunnskap om makt, hjelp og krenkelser
har kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
har kunnskap om tilrettelegging for mestring
har bred kunnskap om selvbestemmelse, autonomi og brukermedvirkning
har kjennskap til forholdet mellom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer
Ferdigheter
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess
kan reflektere over vernepleiefaglig yrkesutøvelse
kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering og deltakelse
Generell kompetanse
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling
kan formidle faglige synspunkter om funksjonshemmedes rettigheter
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
holdninger til mennesker med funksjonsvansker
samfunnssyn og ideologi
livskvalitet, brukerperspektiv og krenkelser
makt og hjelp
vernepleierens historie og yrkesrolle etikk
introduksjon til kunnskapsbasert praksis og forskningsmetode
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, punktpraksis og selvstudier. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas. Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning, veiledning og fremlegg For nærmere beskrivelser, se emneheftet på Canvas.
Eksamen
Innlevering av en gruppeoppgave.
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått gis for gruppen som helhet.
For nærmere beskrivelse av emnet når det gjelder utforming, innhold og krav, henvises til emneheftet på Canvas
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.