Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten:
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten:
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i tysk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp tyskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det tyske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, variasjon, tilpassing og vurdering av undervisning.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt tysk som fag 2, skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt tysk som fag 1, skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk