Emnet vil gi deg en praktisk og grundig innføring i design thinking, og en verktøykasse bestående av praktisk erfaring og brukernære metoder som kan gjenbrukes i andre prosjekt.
Etter gjennomført emne skal du:
Design thinking er en praktisk metode for innovasjon og utvikling som søker å kombinere tekniske-/organisatoriske muligheter med hva som er økonomisk lønnsomt og hva brukerne eller kundene har behov for. Design thinking fokuserer i stor grad på brukerne, og legger menneskelig adferd til grunn for utviklingen av nye produkter eller tjenester.
Dette tilbudet er et praktisk, grunnleggende emne for innføring i design thinking som arbeidsmåte. Emnet inneholder alle elementene i design thinking, fra hvordan skaffe innsikt i en målgruppe, hvordan utarbeide arbeidshypoteser, generere idèer, skape prototyper samt teste ut forslag og løsninger underveis.
Du vil jobbe med et selvvalgt tema, og står fritt til å jobbe med utfordringer internt i egen organisasjon, eller ta tak i en utfordring lokalt eller på samfunnsnivå. Arbeidet vil ta utgangspunkt i det/de bærekraftsmål som er mest relevant for den utfordringen den enkelte student jobber med.
Undervisningen i emnet gis i hovedsak gjennom fem fysiske heldagssamlinger fordelt over et semester, inkludert case, gruppediskusjoner og oppgavearbeid. Samlingene er praktisk rettet, med fokus på praktisk individuelt arbeid, gjerne knyttet til utfordringer i egen organisasjon.
Mellom samlingene arbeider du videre med selvvalgt tema og konkrete oppgaver. Oppgavene er praktisk rettet, og kan integreres i en normal arbeidshverdag om du velger å jobbe med en intern utfordring i egen organisasjon. Oppgavene kan også utføres på ettermiddager eller i helger dersom dette er mer hensiktsmessig for din arbeidsplan.
Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Handelshøyskolen ved UiA