Emnet skal være en treningsarena i iverksettelse og konseptutvikling, og skal utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Emnet skal i tillegg gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftige forretningsmodeller, kommunikasjon, markedsføring, organisering og finansiering.
Både spede ideer, en sterk interesse for- og mer konkrete tanker om prosjekter og/eller bestemte forestillinger rundt oppstart av noe eget er utgangspunkt for en iverksettelsesprosess hvor studentene aktivt utforsker og utfordrer egne ideer, forestillinger og hypoteser i henhold til brukere, marked og konseptutvikling.
Emnet gjennomføres normalt med tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid med veiledning, øving og prosjektpresentasjon med tilbakemelding, podcast og utviklingsarbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).
Arbeid med eget prosjekt mellom samlingene.
I tillegg skal studentene i fellesskap organisere og gjennomføre en åpen fagsamling med intern og ekstern deltakelse rundt tema omkring brukerbehov, oppstarts- og markedsmuligheter innenfor helse, trening og velvære. Presentasjon av egne prosjektoppgaver inngår som en integrert del av fagsamlingen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 270 timer.
Godkjent innlevering av prosjektbeskrivelse (individuelt eller gruppe inntil 3 deltakere).
Deltakelse i planlegging og gjennomføring av fagsamling. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Pensum
Artikler, presentasjoner, publikasjoner, modeller etc. legges ut på Canvas, og generelt er det som gjennomgås på samlingene relevant pensum.
Bill Aulet; Disciplined Entrepreneurship - 24 steps to a succesfull Startup (Textbook & Workbook)
Alexander Osterwalder/Yves Pigneur; Business Model Generation
Eric Ries; The Lean Startup
Alison Price/David Price; Introducing Entrepreneurship - a practical Guide
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Handelshøyskolen ved UiA