Samfunnsplanlegging og kommunikasjon, bachelorprogram
IT og informasjonssystemer, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk. Emnet kan bli undervist på engelsk hvis utvekslingsstudenter deltar, nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om det digitale samfunnet og være klar over positive så vel som negative konsekvenser, både som privatperson og som medlem av det globale informasjonssamfunnet
kjenne til teorier om samspillet mellom teknologiutvikling og samfunnsendring
kjenne til regelverk for akseptabel, fornuftig og juridisk oppførsel i det digitale samfunnet
kunne reflektere etisk over eget og andres bidrag i det digitale samfunnet
Innhold
Emnet gir en forståelse av digitalisering og digital transformasjon i samfunnet. Det passer for den som vil ha kunnskap om de vidtrekkende positive og negative samfunnskonsekvensene av teknologibruk på individuelt, organisatorisk og samfunnsnivå. Dette inkluderer betydningen av digitaliseringen for ditt personlige liv, arbeidslivet, forretningsutvikling og bærekraftig utvikling. Du vil videre få teoretisk, etikkbasert og juridisk innsikt i hvordan teknologiutvikling og samfunnsendringer henger sammen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres som en blanding av forelesninger, digitale undervisningsaktiviteter og gruppearbeid. Studentene skal fordype seg i et selvvalgt, dagsaktuelt tema hvor IKT spiller en sentral rolle. Organisert undervisning gis normalt i form av to timer forelesing og to timer gruppeøving per uke. Estimert arbeidsomfang er 13 timer per uke per student.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske innleveringer må være godkjent. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Gruppevis mappeevaluering som teller 40 % og 4-timers individuell skriftlig eksamen som teller 60 %. Gradert karakter A-F. Det gis ikke utsatt eksamen i mappeevalueringen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Annen informasjon
TFL102 har studiepoengreduksjon mot TFL119, så det er kun mulig å ta ett av emnene.