beherske grunnleggende ferdigheter i et utvalg av skuespillerkunstens metoder og teknikker
ha kunnskap om ulike måter å lage teater på innenfor samtidsteater
kunne velge arbeidsformer, uttrykksformer og virkemidler i egne teaterprosjekter
kunne anvende fagterminologi og reflektere over valg av arbeidsformer og estetiske virkemidler
kunne gi konstruktiv tilbakemelding på skapende prosesser
kunne gjennomføre et teaterprosjekt, samt kunne delta i og reflektere over teaterprosesser
Innhold
I dette emnet vektlegges de skapende elementene i teaterarbeidet. Gjennom praktisk arbeid blir studentene kjent med noen teaterformers arbeidsformer, metoder og teknikker, og de vil få kjennskap til hvordan arbeid med teater åpner opp for å uttrykke ideer, holdninger og følelser. Studentene vil erfare å se sitt eget skapende arbeid i forhold til ulike kunstsyn og forskjellige syn på verden, og undervisningen forsøker å gi studentene inspirasjon til å sette i gang egne og kollektive kunstneriske prosjekter og prosesser.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet bygger på et samspill mellom analyse, praktisk arbeid og teoretisk refleksjon. I produksjonsperioden vil obligatoriske arbeidsvisninger/seminarer sikre fremdrift i og refleksjon omkring det praktiske arbeidet.
Deler av undervisningen obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning.
Godkjent obligatoriske oppgaver.
Oversikt over obligatorske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
En praktisk gruppeeksamen: Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende gruppesamtale. Individuell vurdering.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.