Kunnskap
Den nyutdannede læreren
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Ferdigheter
Den nyutdannede læreren
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:
Generell kompetanse
Den nyutdannede læreren
Fagspesifikk del 10 sp
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Fagspesifikk innholdsbeskrivelse
Emnet gir en fordypning i samfunnsvitenskapelig metode med fokus på å lære studentene å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Formålet med emnet er å lære studenten og utvikle faglig gode problemstillinger, og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer primær- og sekundærdata, og ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for å kunne bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid. Emnet skal gi studentene kompetansen som er nødvendig for å kunne gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, casearbeid, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et fellesskap med andre utviklingsorienterte lærere.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudie, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Grunnskolelærere må ha:
Andre studenter må ha:
Godkjent obligatiorisk undervisning.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap