ha inngående kunnskap om tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid og helsefremmende arbeid med barn
ha innsikt i de ulike samfunnsdebatter som preger perspektiver om det flerkulturelle samfunn og mangfold i barnehagen
ha inngående kunnskap om ulike perspektiver på normalitet, avvik og sosial ulikhet og deres påvirkning på pedagogisk praksis
ha inngående kunnskap om forholdet mellom kunnskap og makt
ha inngående kunnskap om måltider som arena for helsefremming og danning i barnehagen
kunne analysere og drøfte teorier og perspektiver om mangfold, helse og livsmestring og kunne anvende disse perspektivene i profesjonsutøvelsen og lede faglige utviklingsprosesser
Innhold
Emnet gir en fordypning i sosialt og kulturelt mangfold, livsmestring og helsefremmende, pedagogiske praksiser i arbeid med barn. Forskning på mangfold, pedagogisk-didaktisk arbeid med matdanning, måltider, helse og livsmestring, sosial ulikhet, tidlig innsats, normalitet og barnehagen som samarbeidsinstans, står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan kunnskap og forståelser dannes og brytes mot hverandre innenfor barnehagefeltet og pedagogiske praksiser. I tillegg inviteres det til kritisk drøfting omkring politiske føringer og pågående samfunnsdebatter.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, seminarer, debatter og egenstuder. Studentene vil jobbe med analyse av forskningsartikler og muntlige presentasjoner i løpet av semesteret. Obligatorisk undervisning framkommer av semesterplanen. Arbeidsomfang er 400 arbeidstimer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatoriske seminarer. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.