Kunnskap
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Emnet gir en fordypning i kultur og kulturforståelse og kompleksiteten i prosesser som omhandler kommunikasjon, makt, tilhørighet, identitet og læring i det flerkulturelle samfunn. Emnet er tverrfaglig sentrert rundt det flerkulturelle som tema med ulike faglige innfallsvinkler. Det vil gis fordypning i studier og forskning omkring ungdom- og ungdomskultur i en flerkulturell kontekst rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen.
Faget i praksis
For grunnskolelærerstudenter:
Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.
For andre studenter:
Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, digitale læringsformer, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Grunnskolelærerstudenter må ha:
Andre studenter må ha:
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap