Kunnskap
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
Emnet gir en fordypning i lokale og globale utviklings- og planleggingsprosesser og miljøproblematikk med en tverrfaglig inngang rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen. Teoretiske problemstillinger knyttet til planlegging, utvikling, kunnskap og demokratisk deltakelse i miljø, klima og bærekraftfeltet presenteres og diskuteres i forhold til aktuelle og relevante caser. Det reflekteres over hvordan ulike samfunnsvitenskapelige og samfunnsfagsdidaktiske tilnærminger til feltet kan gi ulike forståelser for miljø og bærekraftproblematikken.
Faget i praksis
For grunnskolelærerstudenter:
Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden . Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål.
For andre studenter:
Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål vektlegges.
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon og utviklingsarbeid. I emnet vil studentene bli kjent med og få anledning til å analysere ulike digitale nettressurser og nettbaserte undervisningsopplegg som er knyttet til tematikken bærekraftig utvikling. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Grunnskolelærerstudenter må ha:
Andre studenter må ha:
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap