Master's Programme in Global Development, Crisis and Change
Samfunnsplanlegging, sted og prosess, masterprogram
Samfunnskommunikasjon, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført eksamen skal studenten:
ha kunnskap om ulike sider ved medieutvikling og samfunnskommunikasjon
kunne anvende teorier om makt og påvirkning
ha innsikt i grunnleggende kommunikasjonsteori innen så vel humaniora som samfunnsvitenskap
kunne reflektere kritisk om samfunnsmessige virkninger av en ekspanderende kommunikasjons/ og PR industri
ha innsikt i en rekke konkrete eksempler av sentral relevans for faget
kunne diskutere og analysere sammenhengen mellom utvikling av kommunikasjonsstrategier og prosjektledelse
kunne knytte kommunikasjonsstrategi til planleggings- og utviklingsarbeid
Innhold
Emnet starter med et oversiktsperspektiv og presenterer deretter fagfeltet på tre teoretiske nivå:
Organisatoriske aspekter ved samfunnskommunikasjon setter søkelyset på strategisk kommunikasjon i planleggings- og utviklingsarbeid.
Retoriske perspektiv setter søkelys på makt og påvirkningsstrategier.
Diskursanalytiske perspektiv setter søkelys på offentlighet og former for aktiv planleggingstrategi i ulike mediesituasjoner og media.
Eksempler og casediskusjoner vil baseres på:
By og regionalplanlegging (strategisk kommunikasjon både som del av planprosessen og som en utviklingsstrategi i seg selv)
Strategisk kommunikasjon i utviklingsfeltet
Strategisk kommunikasjon i miljø og klima
Strategisk kommunikasjon i næringsutvikling
Strategisk kommunikasjon i kulturfeltet
Strategisk kommunikasjon i kunnskaps- og forskningsformidling.
Undervisnings- og læringsformer
Hel- og halvdagssamlinger basert på forelesninger, gruppediskusjoner, ekskursjoner og aktiv bruk av gjester fra medieinstitusjoner og informasjonsvirksomheter.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid (godkjent/ikke godkjent).
Eksamen
Mappeevaluering som utgjør 60% av endelig karakter. Nærmere informasjon om hva som inngår i mappen gis i Canvas.
3 dagers individuell hjemmeeksamen som teller 40% av endelig karakter.
Gradert karakter A-F i begge deleksamenene.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.