kunne anvende teorier og perspektiver på sosial endring relatert til profesjoner tverrprofesjonelt og interorganisatorisk samarbeid
kunne bruke ulike analytiske perspektiver på profesjoners virkefelt og samspill
ha innsikt i ulike forhold som kan hemme eller fremme samarbeid på tvers av profesjoner, etater og tjenester
kunne identifisere behovet for sammenhengende og helhetlige tjenestetilbud på tvers av organisasjoner, sektorer og profesjoner, samt utfordringer forbundet med dette
ha evne til kritisk refleksjon rundt profesjoners rolle og den enkelte bruker og brukergruppers medvirkning i tjenestetilbudet
Innhold
Emnet retter søkelyset mot barrierer og muligheter for å utvikle et mer helhetlig og differensiert tjenestetilbud overfor forskjellige brukergrupper og på samarbeid mellom profesjoner. Det omfatter ulike forståelser av møter mellom profesjoner og arbeidskulturer og ulike former for samhandling med brukere. Emnet gir kunnskap som kan bidra til å etablere, videreføre og forsterke samarbeid i tjenestetilbudene.
Sentrale tema:
Teorier om profesjoner og profesjonssystemet
Endringsprosesser i offentlig velferdssektor
Profesjonsutøvelse, samarbeid og samordning på tvers av fag, forvaltningsgrenser- og -nivå med utgangspunkt i en offentlig velferdssektor i endring
Sammenhenger mellom kunnskap, ansvar og makt hos ulike faggrupper
Tverrprofesjonelle samarbeidsformer og tiltaksarbeid i praksis
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått prosjektoppgave skrevet i gruppe på 3-4 studenter. Oppgavens lengde er ca. 6000 ord. Mer informasjon i Canvas ved semesterstart.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.