Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
SV-133 Innføring i sosiologi, SV-135 Sociology of Welfare and Equality, SV-134 Klassisk sosiologi og SV-209 Moderne sosiologi.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap:
ha kunnskap om sentrale avvikssosiologiske og kriminologiske teorier og perspektiv
ha en grunnleggende oversikt over sentrale trekk ved kriminalitetsutviklingen i Norge
ha kunnskap om hvordan reaksjonssystemet ved lovbrudd er bygget opp og hvordan det fungerer
ha kunnskap om sentrale måter å forstå rusbruk, subkultur, kriminalitet, og straff på
Ferdigheter:
kunne reflektere over hvordan avvik og kriminalitet skapes og opprettholdes
kunne anvende sosiologiske begreper og teorier for å forstå hvorfor bestemte typer mennesker og handlinger defineres som avvik
kunne identifisere forhold som skaper avstand mellom straffens formål og realiteter
Generell kompetanse:
ha en grunnleggende forståelse for avvikets, kriminalitetens og straffens rolle og funksjon i samfunnet
Innhold
Studiet av normer og normbrudd er en sentral del av sosiologien. I dette emnet vil studentene bli introdusert for nøkkeltemaer innenfor den delen av sosiologien som omhandler normer og normbrudd, nemlig avvik, kriminalitet og straff. Emnet tar utgangspunkt i noen overordnede spørsmål: Hvorfor følger mennesker stort sett normene og lovene? Hvordan kan vi forklare at noen velger å bryte dem? Hva kjennetegner kriminalitetsbildet i Norge, og hvordan kan kriminalitet forstås? Hvorfor er noen typer handlinger forbundet med straff, mens andre ikke er det? Hvordan straffer vi, og med hvilke formål og konsekvenser? Disse spørsmålene handler om avvikssosiologiske grunnlagsproblemer, kriminalitet og kriminologisk forskning, og straff og reaksjonssystemet. Det er disse temaene som utforskes i dette emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Seminarene er tenkt lagt opp som en arena hvor studentene mer aktivt er med i diskusjoner og dialog om pensumlitteraturen. Gruppearbeidet organiserer studentene selv, men de vil bli gitt oppgaver relatert til pensum og forelesninger som skal diskuteres i gruppene. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha fått godkjent alle arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene vil bli opplyst om i Canvas. Arbeidskrav vil kunne variere, avhengig av studieprogram.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.