Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Sosiologi, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
SV-133 Innføring i sosiologi, SV-135 Sociology of Welfare and Equality eller SV-217 Childhood, Families and Gender.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
ha bred kunnskap om emigrasjons- og immigrasjonsprosesser som del av nåtidige globaliseringsprosesser
ha bred kunnskap om møter og samhandling mellom majoritets- og minoritetsgrupper, og kunne forstå maktperspektiver i disse møtene.
kunne anvende teorier og perspektiver fra fagområdet i analyser av møter og mellom majoritet og minoritetsgrupper, på ulike samfunnsarenaer og i velferdskontekster
Innhold
Tema i emnet er:
sentrale begrep slik som kultur, etnisitet, norskhet, integrering , assimilering, interseksjonalitet, rasisme og transnasjonalisme
sosiologiske perspektiver på sosial interaksjon mellom majoritet og minoritet, ,
tverrkulturelle perspektiver på sosiale fenomener som familie, arbeid, velferd og kjønn
teorier og refleksjoner som belyser møter og samhandling mellom majoritets- og minoritetsgrupper i velferdsstaten
emnet har et særlig fokus på majoritet og minoritetsinteraksjoner i det flerkulturelle Norge, men perspektiver fra internasjonal forskning trekkes også inn.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Emnet undervises bolkevis.
Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk gruppeoppgave må være godkjent. Nærmere informasjon om arbeidskravet vil bli opplyst om i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
5 timersindividuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav er generell studiekompetanse