Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i samfunnskunnskap er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen omhandler fagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag på ungdomstrinnet, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen dreier seg om rollen som samfunnsfaglærer på ungdomstrinnet, den flerkulturelle skolen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring fokuserer på fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Hovedområdet behandler videre de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid, samt ulike læremidler som egner seg på ungdomstrinnet. Med utgangspunkt i studentenes faglige kompetanse i samfunnsfag og innsikt i fagets didaktikk vil hovedområdet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av samfunnsfagundervisning på ungdomstrinnet.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til samfunnsfag og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt samfunnskunnskap som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk.
Studenter som har valgt samfunnskunnskap som fag 1 skal levere en skriftlig praksisrelatert oppgave (gjennomføres som forberedelse til praksis).
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap