Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Sosiologi, årsstudium
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
•ha kunnskap om grunnleggende sosiologiske perspektiver og teorier •kunne anvende grunnleggende sosiologiske begreper •ha kunnskap om sosial endring og sosiale skillelinjer i samfunnet •ha forståelse for sosiologiske teoriers relevans for profesjonell virksomhet i ulike velferdstjenester som for eksempel skole, NAV og barnevern
Innhold
Formålet med emnet er å gi studentene en innføring i sosiologisk forståelse og tankemodeller, herunder grunnleggende sosiologisk teori og perspektiver som kontekstualisme, interaksjonisme, individualisme og funksjonalisme. Emnet viser hvordan ett og samme fenomen kan forklares med ulike perspektiver.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskravet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Disiplinstudentene må ha godkjent et arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst om i Canvas.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er godkjent. I dette emnet erstatter praksis det ordinære arbeidskravet for lektorstudentene.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.