Etter fullført emne skal studenten:
I dette emnet setter vi søkelyset på en klassisk problemstilling innenfor offentlig forvaltning som handler om hvordan stat og kommuner utøver styring for å påvirke atferden til innbyggere, brukere og ansatte. Utgangspunktet for emnet er hvordan den dominerende styringslogikken over tid endrer seg og på den måten skape behov for nye styringsverktøy. Emnet har en tredeling.
I den første delen går vi inn i styringsbegrepet og trekker opp ulike styringslogikker som har satt spor etter seg i den offentlige forvaltningen. Den overordnede statlige styringen illustreres med hvordan staten styrer kommunene gjennom juridiske, økonomiske og pedagogiske virkemidler. Dette illustreres med konkrete eksempler fra ulike sektorer slik disse kommer til uttrykk nedover i den offentlige forvaltningen.
I den andre delen beveger vi oss over til å studere konkrete styringsverktøy som benyttes ute i den offentlige sektoren. Det blir presentert definisjoner av hva som ligger i styringsverktøybegrepet, samt trukket opp et skille mellom interne og eksterne styringsverktøy med tanke på styring og påvirkning av innbyggere, brukere og ansatte. I denne delen trekker vi også opp ulike kriterier som kan benyttes for å evaluere styringsverktøy. Disse anvendes for å vurdere og reflektere over styringsverktøy som strategi, organisasjonsdesign, benchmarking, kvalitet, resultat/virksomhetsstyring, informasjon osv.
Tredje del tar opp utfordringer knyttet til det å realisere styringsverktøy i samfunnet og organisasjoner. Med utgangspunkt i iverksetting av ny styringsteknologi som f.eks. IKT-prosjekt i kommunal sektor viser en til og drøfter hvordan det kan ha seg at så mange prosjekter ikke lykkes. Dette går så over i en diskusjon om det er slik at styringsverktøyene holder det de lover med tanke på resultatoppnåelse. Hva skal eventuelt til for å lykkes?
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap