Minimum 60 studiepoeng innen studiets fagområde, samt samfunnsfaglig metode, for eksempel ME-100.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunne formulere en problemstilling
Kunne gjennomføre en faglig analyse av problemstillingen
Kunne rapportere arbeid og resultater i et større skriftlig arbeide
Kritisk kunne vurdere aktuelle kilder og referere sine kilder med nøyaktighet
Ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til sitt arbeid
Innhold
Emnet er todelt, og innledes med en seminarrekke fulgt av en praktisk øvelse i statsvitenskapelig analyse. Seminarrekken vil fokusere på å utvikle et kritisk forhold til vitenskapsteoretiske posisjoner og til samfunnsvitenskapelige metoder, forskningstradisjoner og modeller.
Emnets hoveddel vil ligge i en praktisk øvelse i statsvitenskapelig analyse i form av en bacheloroppgave. Studenten skal anvende den teoretiske, analytiske og metodiske kunnskapen som er opparbeidet gjennom studiet til å avgrense tema, formulere problemstilling, gjennomføre en analyse, og rapportere dette i en skriftlig bacheloroppgave.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppeseminar og veiledning. Emnet baserer seg hovedsakelig på studentens egeninnsats og selvstendige arbeid med oppgaven.
Informasjonsutveksling mellom faglærer(e), studenter og administrasjon vil skje gjennom vårt eget virtuelle klasserom i Canvas. Materiale som distribueres på Canvas er ment som et supplement, ikke en erstatning, for deltakelse på forelesning, seminar og i veiledning. Noe obligatorisk oppmøte og deltakelse bør påberegnes.
Totalt arbeidsomfang er 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevering av prosjektskisse og deltakelse i obligatorisk veiledning. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Individuell oppgave med gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.