Samfunnsplanlegging og kommunikasjon, bachelorprogram
Statsvitenskap, bachelorprogram
Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
Samfunnsfag, årsstudium
Statsvitenskap, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
redegjøre for hvordan vårt politiske og administrative styringssystem fungerer
drøfte og analysere det som kjennetegner sentrale institusjoner og relasjoner mellom dem
redegjøre for hvordan offentlig politikk utformes og vedtas
forklare og drøfte forholdet mellom ulike styringsnivå
drøfte og analysere Norges rolle i det internasjonale samfunnet
Innhold
Emnet innledes med en drøfting av hva som kjennetegner offentlig politikk, hvordan politikken kommer i stand og hvordan den settes ut i livet. Deretter settes det politisk system inn i et helhetlig perspektiv hvor vi studerer hva som kjennetegner måten som vårt politiske system fungerer på, med særlig vekt på samspillet mellom politikk og samfunn og mellom stat og marked. Drøftingen følges opp ved at vi studerer nærmere sentrale trekk og endringer i vårt politiske og administrative styringssystem på nasjonalt nivå, og hvilken rolle private aktører, interesseorganisasjoner og media spiller i vårt politiske liv. Sentralt i drøftingen står spørsmål om hva som kjennetegner utviklingen av det norske demokrati og maktfordelingen i samfunnet. Etterpå settes fokus på det lokale styringsnivå og hva som kjennetegner utviklingen i av det lokale demokrati i Norge. Emnet avsluttes ved at vi drøfter Norges rolle i det internasjonale samfunn og hvordan globaliseringen påvirker utviklingen av makt og demokrati i Norge.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer samt gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk innleveringsoppgave må være godkjent for å gå opp til eksamen.Nærmere informasjon fås i Canvas.
Eksamen
5 timers skriftlig eksamen under tilsyn.Gradert karakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.