Mangfold og minoritetsperspektiver i sosialt arbeid
SO-106-1
Inngår i studieprogram
Sosialt arbeid, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter, samt generelle kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha
kunnskap om mangfoldighet i det norske samfunnet
kunnskap om menneskerettigheter og sentrale konvensjoner, samt om likestillings- og diskrimineringsloven
kunnskap om maktutøvelse, marginalisering, sosiale problemer og ulikhet som ulike minoriteter og diskriminerte/marginaliserte grupper ofte erfarer
kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering knyttet til dimensjoner som klasse, kjønn, etnisitet/’rase’, migrasjonsbakgrunn, religion/livssyn, alder, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk
kunnskap om problematiske aspekter ved kategorisering av mennesker
kunnskap om samenes rettigheter og særskilte status som urfolk, samt om barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne anvende og reflektere over kunnskap som kan bidra til et likeverdig tjenestetilbud
kunne anvende og reflektere over kunnskap som kan bidra til å utjevne maktforskjeller i samfunnet
Generell kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
kunne formidle kunnskap som kan fremme likeverd og mangfold og bidra til å utjevne maktforskjeller mellom befolkningsgrupper
kunne bidra til utvikling av god praksis
Innhold
Emnet gir en innføring i diversitet, maktutøvelse og ulikhet i dagens Norge, men også i likestilling og inkludering. Emnet gir grunnleggende kunnskaper om menneskelig mangfold i det norske samfunnet, samt en innføring i relevante nasjonale og internasjonale lover og konvensjoner. Studentene vil lære om maktutøvelse, marginalisering og sosiale problemer. Det rettes oppmerksomhet mot dimensjonene klasse, kjønn, etnisitet/’rase’, migrasjon, religion/livssyn, alder, funksjonsevne og seksualitet, samt mot problematiske aspekter ved å kategorisere mennesker langs slike dimensjoner. Emnet bidrar til refleksjon over hvordan sosialarbeidere kan bidra til et likeverdig tjenestetilbud og til å utjevne maktforskjeller i samfunnet. Kunnskapsgrunnlaget i emnet består av både teori, forskning og erfaring.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, frivillig gruppearbeid og obligatorisk ferdighetstrening i grupper.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent. Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart.
Eksamen
5-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Graderte karakterer, A-F
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.