Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:
Kunnskap Etter fullført emne skal studenten
ha grunnleggende kunnskap om sentrale grunnlagsetiske teorier og profesjonsetiske spørsmål med særlig vekt på sosialt arbeid og barnevern
kunne konkretisere etiske utfordringer i sosialt arbeid og oppøve evne til å reflektere over disse med utgangspunkt i etisk tenkning og teori
ha grunnleggende kunnskap om menneskerettigheter og sosialarbeidernes yrkesetiske grunnlagsdokument
Ferdigheter Etter fullført emne skal studenten
kunne reflektere over og anvende kunnskap for å øke bevisstheten om egne holdninger og verdier
kunne identifisere og konkretisere etiske utfordringer og vurdere disse ved hjelp av systematiske etiske refleksjoner
ha innsikt i etiske problemstillinger og kunne håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
Generell kompetanse Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i menneskesyn og verdier i sosialt arbeids profesjonsetikk og relevante etiske teorier
ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med prinsipielle, institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen
ha evne til etisk refleksjon og profesjonell dømmekraft
Innhold
Emnets innhold kan deles i to hoveddeler: grunnlagsetikk og sosialt arbeids etikk. I grunnlagsetikken vil de ulike etiske retningene, som dydsetikk, pliktetikk, diskursetikk og relasjonsetikk, vektlegges. I sosialt arbeids etikk vil holdninger, verdier, og prinsipper, profesjonsetikken, det profesjonelle møtet og samtalen som etisk utfordring bli behandlet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppeoppgaver og refleksjonsoppgaver. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.