Relevant kandidat- eller mastergradsutdanning som fyller kravene for å bli tatt opp ved en norsk ph.d-utdanning innen teologi eller religion eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper
Studentene forutsettes å ha kunnskap om teologi og religion fra masterutdanninger eller profesjonstudiet i teologi. Studenter som ikke har studert samfunnsfag i sin grunnutdanning, anbefales å lese innføringsstoff i religionssosiologi.
Læringsutbytte
Studentene skal
- være fortrolige med faglitteratur i teologi og kontekstuell teologi på et høyt teoretisk reflektert nivå
- kunne redegjøre for en forskningshistorisk bakgrunn for valg av teorier i sitt avhandlingsprosjekt
- få en oversikt over den aktuelle teoretiske fagdiskusjonen om kontekstuell teologi og settes i stand til å bruke kontekstualisering som perspektiv i et avhandlingsarbeid
Innhold
Et synspunkt er at all teologi er kontekstuell i sitt vesen fordi den dannes i interaksjon med kultur og samfunn. Dette synspunktet skal gjennomgås
kritisk innen modulen, samtidig som en skal stifte bekjentskap med uttalt kontekstuelle teologiske retninger som frigjøringsteologi, feministteologi,
regional teologi osv. Emnet inneholder også refleksjon over den kulturelle konteksts betydning for teologiske konstruksjoner og religiøs praksis, og
gir eksempler på og innbyr til komparative analyser mellom ulike stedegne og sosialt pregede teologiske og religiøse uttrykk. Konsekvenser for teologien
av den kontekstuelle bevissthet skal også problematiseres.
Arbeidsformer og arbeidsomfang
Undervisningen finner sted på en samling på 3-4 dager og gjennomføres i en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og diskusjon av
papers.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innen samlingen skal hver student utarbeide et paper hvor kursets spørsmål knyttes til studentens eget avhandlingsprosjekt.
Paperet skal foreligge før samlingen. Det er også et arbeidskrav at hver student kommenterer en annens students paper. Dette er vilkår for å kunne levere
eget essay til sensur.
Eksamen
Etter samlingen skal hver student levere inn et essay på 8 sider pluss litteraturliste der det trekkes linjer mellom relevant
pensumlitteratur og studentenes eget avhandlingsprosjekt. Aktuelt tema for eget essay kan være drøftinger av kontekstualisering i forbindelse
med egen avhandlings problemstilling eller en teoribasert analyse av et problem innen kontekstuell teologi.