KUNNSKAP
Studenten
FERDIGHETER
Studenten
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). Denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Den fagspesifikke delen av emnet gir kunnskap om teori og metode anvendt på forskjellige problemstillinger innenfor feltet religion, etikk og samfunn. Emnet skal munne ut i en inntil 10 siders prosjektbeskrivelse for masteroppgaven som presenterer og begrunner problemstilling, forskningsdesign og disposisjon. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske spørsmål. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisningen har varierte arbeidsformer som forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk