Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
60 sp i religion, etikk og samfunn eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
ha bred kunnskap om kjønnsperspektiver i kristendom, islam og buddhisme
ha bred kunnskap om gjensidig brytning og påvirkning mellom kjønnsforståelse i religion og samfunn
ha bred kunnskap om teoretiske perspektiver på kjønn og religion
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan religioners kjønnsforståelse kan påvirke og påvirkes av samfunnet
kunne vurdere ulike tolkninger av kjønn og religion i forhold til for eksempel likestilling og minoritetsrettigheter
kunne diskutere hvordan medias og populærkulturens behandling av religion framviser ulike konstruksjoner av kjønn
Generell kompetanse
kunne anvende og formidle sentrale temaer om religion der kjønn er en faktor
kunne vurdere og anvende teori for å kunne fortolke betydningen av religion for kjønn
kunne relatere kunnskap fra emnet til FNs bærekraftsmål, især punkt 5 om likestilling mellom kjønnene
Innhold
Emnet gir en innføring i nyere teoretiske perspektiver på studiet av kjønn og religion ut fra teologiske, sosiologiske og religionsvitenskapelige perspektiver. Hvordan preger religion forståelsen av kjønn og praksis i trossamfunn og i samfunnet, og hvordan kan samfunnsendringer påvirke kjønnsforståelse og religiøs praksis? Hovedvekten ligger på kjønnsperspektiver i kristendom, islam og buddhisme. Følgende tema står sentralt:
Feministiske perspektiver på kristendommen, islam og buddhismen
Kjønn, likestilling og menneskerettigheter
Det moderne gjennombruddet og kvinner i religiøse organisasjoner
Hvordan media og populærkultur skaper bestemte forestillinger om religiøse kvinner og menn
Undervisnings- og læringsformer
Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, oppgaveskriving og gruppearbeid.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.