Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minst ett av følgende emner
REL118 Hinduisme, buddhisme og islam (10 sp)
REL125/REL129 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 (15 sp)
REL126/REL130 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 (15 sp)
Eller gjennomført og godkjent kunnskapstest.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha kunnskap om religion, historie og etisk tenkning i Vietnam, Kambodsja, Thailand og Indonesia
ha oversikt over sentrale teorier og begreper innen etikken
ha kunnskap om det interne mangfoldet i etisk tekning og syn på konkrete etiske spørsmål innen islam, kristendom, hinduisme, buddhisme og sekulær humanisme
ha kunnskap om hellige tekster og religionskritikk
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan tolkning av et utvalg hellige tekster påvirker religiøs etikk
kunne reflektere over ulike former for religionskritikk og religionsdebatt, særlig knyttet til religiøs etikk
Generell kompetanse
kunne anvende tverrkulturell og tverr-religiøs kompetanse i møte med medmennesker
Innhold
Emnet gir en innføring i religion, historie og etisk tenkning i de områdene studiet foregår; Vietnam, Kambodsja, Thailand og Indonesia. Det gir også en innføring i sentrale teorier og begreper i etikken, samt etisk tenkning innen ulike religioner og livssyn, med hovedvekt på islam. Emnet gir kunnskap om hellige tekster og religionskritikk. Forholdet mellom religion, livssyn og etikk er en overordnet dimensjon som preger hele emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, ekskursjoner, tempel/kirke/moské-besøk og hjemmebesøk. En feltbasert gruppeoppgave over selvvalgt emne teller 1/3 av eksamen. Oppfølging og veiledning i tilknytning til oppgaven. Hver gruppe gir en plenumspresentasjon av emnet for oppgaven. Arbeidsomfang ca. 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltagelse i muntlig framlegg fra den feltbaserte gruppeoppgaven.
Eksamen
Fem timers individuell, skriftlig hjemmeeksamen, avholdes i april/mai i Indonesia (teller 2/3 av endelig karakter). Skriftlig feltbasert gruppeoppgave over selvvalgt tema leveres elektronisk 1. juni (teller 1/3). Gradert karakter.