Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha bred kunnskap om forholdet mellom religiøse og etniske majoriteter og minoriteter i Malaysia og Sri Lanka
ha innsikt i hvordan muslimer, kristne, hinduer og buddhister lever sitt religiøse liv i ulike malaysiske lokalsamfunn
ha kunnskap om internt religiøst mangfold
Ferdigheter
kunne reflektere over prinsipielle og praktiske problemstillinger knyttet til ulike former for religionsdialog
ha opparbeidet evnen til å argumentere for religiøse standpunkter man selv er uenig i
Generell kompetanse
ha opparbeidet evnen til kognitiv empati slik at man forstår mennesker som tenker og handler annerledes enn en selv
Innhold
Emnet gir en innføring hvordan asiatiske muslimer, buddhister, kristne og hinduer lever sin religion i hverdagen. Siden emnet gjennomføres på ulike steder i Malaysia, er malaysisk religiøsitet spesielt vektlagt. Emnet belyser forholdet mellom majoritet og minoritet, religion og etnisitet, samt forholdet mellom religion og politikk. I tillegg gis en innføring i religionsdialog og internt religiøst mangfold.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, feltarbeid, ekskursjoner, tempel/kirke/moské-besøk, skolebesøk og hjemmebesøk. To dagers observerende deltakelse i den hinduistiske thaipusam-festivalen. Arbeidsomfang 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent rapport fra feltbasert gruppearbeid.
Eksamen
En tre dagers individuell hjemmeeksamen avholdes i Malaysia i februar (omfang fra 3000 til 4000 ord). Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.