Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha bred kunnskap om islams historie, lære og praksis
ha kunnskap om hinduismens og buddhismens historie, lære, ideologi og praksis
ha bred kunnskap om islam, hinduisme og buddhisme i Norge i nåtiden
ha kunnskap om estetikk i de tre religionene
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan islam har påvirket Midtøsten og Europa i historie og nåtid
kunne reflektere over hvordan hinduisme og buddhisme har påvirket Norge/Europa i nyere historie
kunne vurdere ulike historietolkninger og hvordan disse religionene og samfunnet har påvirket hverandre
Generell kompetanse
kunne formidle sentrale temaer fra hinduismens, buddhismens og islams historie og ideologi
kunne anvende denne kunnskapen på aktuelle problemstillinger
Innhold
Emnet gir en innføring i hinduismens, buddhismens og islams historiske røtter og utvikling frem til i dag. Emnet gir en beskrivelse av religionenes særpreg når det gjelder forholdet mellom læremessig og ideologisk utvikling og religiøs praksis, samt en fremstilling av religiøst mangfold innenfor de tre religionene. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har hinduisme, buddhisme og islam påvirket og blitt påvirket av kultur og samfunn? Sentrale epoker er religionenes opprinnelse og samtiden.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger, studietur eller seminardeltakelse. For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, praksis, studietur eller seminardeltakelse. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon ved semesterstart. For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Eksamen
Fire timers individuell, digital hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.