Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene Kunnskap
ha bred kunnskap om kristendommens historie, lære og praksis
ha kunnskap om jødedommens historie, lære og praksis
ha kjennskap til humanismens ideologi
ha kjennskap til religionskritikk
ha bred kunnskap om gjensidig brytning og påvirkning mellom kristendom, jødedom og humanisme
ha kunnskap om estetiske uttrykk i de tre tradisjonene
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan jødedommen, kristendommen og humanismen har påvirket Europa i historie og nåtid
kunne vurdere ulike tolkninger av historien og hvordan disse religionene og samfunnet har påvirket hverandre
Generell kompetanse
kunne formidle sentrale temaer fra jødedommens, kristendommens og humanismens historie og ideologi
kunne anvende denne kunnskapen på aktuelle problemstillinger
Innhold
Emnet gir en innføring i jødedommens, kristendommens og humanismens historiske røtter med vekt på den historiske opprinnelse og nåtiden. Emnet gir en beskrivelse av læremessig utvikling og religiøs praksis innenfor jødedom og kristendom, samt ideologisk utvikling innenfor humanismen i Europa. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har jødedom, kristendom og humanisme påvirket hverandre både i forhold til lære, ideologi og praksis? Sentrale epoker er antikken, opplysningstiden og samtiden.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger og seminarer. For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, seminarer og praksis. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon gis ved semesterstart. For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.