Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha bred kunnskap om kristendommens historie i Norge
ha kjennskap til sentral kristne tradisjoner i Norge i dag
ha kjennskap til nåtidens religiøse og livssynsmessige pluralisme
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan religionen har påvirket norsk kultur og samfunnsliv frem til i dag
kunne vurdere ulike tolkninger av religionshistorien i forhold til hverandre
kunne reflektere over ulike religiøse estetiske uttrykk
Generell kompetanse
kunne formidle sentrale temaer fra norsk religionshistorie
kunne anvende religionshistorisk kunnskap for å fortolke religion og livssyn i dagens samfunn
Innhold
Emnet gir en innføring i nyere religionshistorie i Norge. Det gir en oversikt over utviklingen fra et kristent enhetssamfunn fram til dagens religiøse og livssynsmessige pluralisme. Sentrale spørsmål er: Hvordan har lære og liv endret seg, og hva karakteriserer religioners og livssyns lære, ideologi og liv i dag? Emnet vektlegger tre sentrale epoker: opplysningstiden og pietismen, det moderne gjennombrudd og nåtiden.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger, seminarer og ekskursjon. For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, ekskursjon og praksis. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon ved semesterstart. For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: bestått praksis.
For studenter på bachelorprogrammet kreves det minst 50 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God start.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.