Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
ha bred kunnskap om norsk religionshistorie med vekt på nyere tid
ha kjennskap til sentrale kristne tradisjoner i Norge
ha kjennskap til dagens religiøse og livssynsmessige pluralisme
Ferdigheter
kunne reflektere over hvordan religion har påvirket norsk kultur og samfunnsliv fram til i dag
kunne vurdere ulike tolkninger av norsk religionshistorie
kunne reflektere over ulike religiøse estetiske uttrykk
Generell kompetanse
kunne formidle sentrale temaer fra norsk religionshistorie på forskjellige måter
kunne bruke religionshistorisk kunnskap for å fortolke religion og livssyn i dagens samfunn
Innhold
Emnet gir en innføring i nyere religionshistorie i Norge. Du får oversikt over utviklingen fra et kristent enhetssamfunn fram til dagens religiøse og livssynsmessige pluralisme. Sentrale spørsmål er: Hvordan har religiøs tro og trosutøvelse endret seg? Hva er livssynssituasjon i Norge nå? Hovedvekten ligger på de siste 300 årene.
Undervisnings- og læringsformer
Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, seminarer, oppgaver og arbeidskrav. Det er også lagt opp til lokal ekskursjon og studietur (frivillige).
Praksis er en egen arbeidsform for lektorstudentene.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og arbeidskrav.
Du får mer informasjon om arbeidskrav ved studiestart.
For studenter på bachelorprogrammet kreves det minst 70 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God start i tillegg til godkjente arbeidskrav.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.