Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene Kunnskap
ha kunnskap om sentrale tekster i jødedommen, kristendommen og islam
ha kunnskap om ulike sider ved forholdet mellom hellige tekster i jødedommen, kristendommen og islam
ha kunnskap om litteraturhistoriske spørsmål om tekstenes tilblivelse, sjanger, innhold og funksjon
ha kunnskap om spørsmål knyttet til kanonisering av tekster i jødedommen, kristendommen og islam
ha kunnskap om hellige tekster og estetikk
Ferdigheter
kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og andre kulturkontekster
kunne reflektere over ulike måter å lese religiøse tekster på
kunne diskutere spørsmål som gjelder hellige teksters autoritet
Generell kompetanse
ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster og litteratur
kunne anvende denne kunnskapen i aktuelle spørsmål om kultur og samfunn
Innhold
Emnet gir en innføring i religiøse tekster i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon og ulike måter å lese religiøse og hellige tekster på. Emnet gir kunnskap om skriftenes tilblivelse og kjennskap til sentrale tekster og spørsmål om tolkning av disse. Emnet gir også kunnskap om måter å forstå og bruke tekstene på i vår tid. Et sentralt spørsmål er: Hvordan er forholdet mellom skriftene i de tre tradisjonene, og hvilke overlappende tradisjoner finnes?
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger. For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger og praksis. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon ved semesterstart. For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Eksamen
Fem timers individuell, digital hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.