Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten Kunnskap
ha kunnskap om sentrale tekster i jødedommen, kristendommen og islam
ha kunnskap om ulike sider ved hellige tekster i de tre religionene og forholdet mellom dem
ha kunnskap om litteraturhistoriske spørsmål knyttet til tekstenes tilblivelse, sjanger, innhold og funksjon
Ferdigheter
kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og kultursammenhenger
kunne reflektere over ulike måter å lese religiøse tekster på
kunne diskutere spørsmål som gjelder hellige teksters autoritet
Generell kompetanse
ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster og litteratur
kunne anvende denne kunnskapen i sammenhenger der hellige tekster kommenteres, undervises og brukes
Innhold
Emnet gir en innføring i religiøse tekster i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon og ulike måter å lese religiøse og hellige tekster på. Du får kunnskap om skriftenes tilblivelse og kjennskap til sentrale tekster og spørsmål om tolkninger av dem. Emnet gir også kunnskap om hvordan tekstene kan bli forstått og brukt i vår tid. Et sentralt spørsmål er: Hvordan er forholdet mellom skriftene i de tre tradisjonene?
Undervisnings- og læringsformer
Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, seminarer, oppgaver og arbeidskrav.
Praksis er en egen arbeidsform for lektorstudentene.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og arbeidskrav.
Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved semesterstart.
Eksamen
Sju timers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.