har utviklet familieterapeutiske holdninger og avanserte terapeutiske ferdigheter
kan anvende familieterapeutiske teorier i praksis
har utviklet sin personlige og terapeutiske arbeidsmåte ut fra klinisk veiledning og med vekt på egen styrke og kompetanse
kan reflektere omkring egen terapeutisk praksis
Innhold
Sentrale tema:
Praktisering av kliniske intervjuteknikker.
Utprøving av roller som intervjuer, observatør og intervjuobjekt.
Rollespill av arbeid med klienter og med ulike terapeutiske tilnærminger.
Presentasjon av kliniske videoer som viser aktuelle terapeutiske metoder.
Arbeid med studentenes klinisk videoer sett i forhold til teori, metodisk tilnærming og etiske spørsmål.
Undervisnings- og læringsformer
Klinisk veiledning
En utprøving av nye tilnærminger i direkte klientarbeid må skje gjennom kvalifisert veiledning. Studenten må selv skaffe veileder som godkjennes av utdanningen.
Utdanningskrav til veileder:
Minst tre års familieterapeutisk praksis.
God kjennskap til relasjons- og systemorienterte teorier og til utvikling innen fagfeltet.
Forventet arbeidsomfang er 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må dokumentere 100 timers arbeid som familieterapeut i løpet av studietiden
Studenten må ha godkjent veiledning på 120 timer (hvorav 30 timer direkte veiledning og 60 timer gruppeveiledning).
Eksamen
Deleksamen 1: Muntlig eksamen med utgangspunkt i en video der studenten presenterer klinisk arbeid med en familie. Deleksamen 2: Praktiske studier.
Praktiske studier og muntlig høring vurderes til bestått/ikke bestått. Begge eksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Se Canvas for nærmere informasjon.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.