PSY902 Familieterapi-vitenskapsfilosofi, teorier og metoder
Læringsutbytte
Studenten:
har avansert kunnskap om hvordan familier og individer lever i dagens samfunn, og om deres sentrale problemer og utfordringer.
har handlingskompetanse til å bruke ideer og tilnærminger som er presentert i utdanningen i møte med familier med ulike typer problemer.
kan etablere et samarbeidende klient/terapeutforhold og i å avklare hensiktsmessige mål for behandlingen.
har avanserte kunnskaper om å anvende systemiske, narrative og språkbaserte tilnærminger i samarbeid med andre instanser og i nettverksarbeid.
har kunnskaper om forskningsmetoder og kan anvende dette i prosjektarbeid
har inngående evne til å analysere etiske problemstillinger fra praksis
Innhold
Emnet fokuserer på anvendelse av familieterapeutiske metoder i møte med familier med ulike problemer. Videre legges det vekt på skriftlig formidling av egen forståelse, egne ideer, problemstillinger og erfaringer.
Sentrale temaer:
Familien i dagens samfunn - sosialt, psykologisk og juridisk.
Skilsmisse og gjengifte
Familier i høykonflikt
Parterapi og seksualitet
Kjønnsproblematikk.
Flerkulturelle familier.
Terapeutiske tilnærminger i forhold til familier med ulike problemer som for eksempel:
Omsorgssvikt, rusproblematikk, seksuelt misbruk og vold
Metoder for datainnsamling, og analyse og tolking av data
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, rollespill, øvelser, seminarer, gruppearbeid og veiledning.
Det er obligatorisk deltakelse på seminarer/gruppearbeiderog veiledning.
Forventet arbeidsomfang er 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse til obligatorisk undervisning på seminarer/gruppearbeid/veiledning. Se emnehefte for nærmere beskrivelse av obligatorisk undervisning.
Eksamen
Prosjektarbeid i gruppe med individuell justerende muntlig høring. Vurderes med gradert karakter. Se nærmere beskrivelse i emneheftet.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.