Familieterapi - vitenskapsfilosofi, teorier og metoder
PSY902-1
Inngår i studieprogram
Familieterapi, videreutdanning deltid
Undervisningsspråk
Norsk.
Læringsutbytte
Studenten:
har inngående kunnskaper om den historiske utviklingen innen familieterapi feltet og presentere ulike ideer om problemforståelse, behandling og endring.
har avansert kjennskap til de grunnleggende faktorene i enhver terapi, uansett retning; respekt, empati, bekreftelse og oppriktighet overfor klientene.
har inngående kunnskap om aktuelle teorier, begreper og metoder i familieterapi
kunne anvende kunnskap i systematisk, kritisk og etisk refleksjon i praksis
har kunnskaper om å sette teorier i familieterapi inn i en større vitenskapsfilosofisk sammenheng.
Innhold
Dette emnet fokuserer på familieterapiens historiske utvikling og plassering innen det vitenskapsfilosofiske og erkjennelsesteoretiske feltet. Emnet gir innføring i familieterapeutiske tilnærminger og metoder.
Sentrale tema:
Historisk gjennomgang av familieterapiens utvikling og av ulike retninger.
Gjennomgang av aktuelle ideer og dilemmaer innen vitenskapsfilosofi og erkjennelsesteori.
Helhetstenking og systemtenking: Kybernetikk, konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme.
Presentasjon av grunnleggende ideer fra familieterapi.
Verdimessige premisser og etiske perspektiver i familieterapi.
Innføring i aktuelle teorier, begreper og metoder i familieterapi
Arbeide med egen familiehistorie og egen terapeutisk holdning
Undervisnings- og læringsformer
I denne delen, og i utdanningen som helhet, vil hovedvekten være på de samarbeidende terapitilnærmingene som i dag synes best representert ved de narrative tilnærmingene, språksystemisk terapi og dialogisme. Teorier, metoder og teknikker vil bli anvendt ved hjelp av kliniske eksempler og praktiske øvelser. Studentene får hjemmeoppgaver som er knyttet til pensumlitteraturen.
Obligatorisk oppmøte
For å oppnå målet med en klinisk/teoretisk utdanning som under hele studieforløpet integrerer teori og praksis, er all undervisning obligatorisk. For å få godkjent utdanningen må frammøte være minst 80 %. Veiledningen må være gjennomført i sin helhet.
Forventet arbeidsomfang er 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent to semesteroppgaver.
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning på seminarer/gruppearbeid og veiledning. Se emnehefte for nærmere beskrivelse av semesteroppgaver og obligatorisk deltakelse.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.