Kunne forstå hvordan psykologiske faktorer påvirker egen tenkning, følelser og handlinger
Kunne ha innsikt i egen personlighet og hvordan denne virker inn på problemløsning og samarbeid
Forstå hvordan mennesket informasjonsbehandling påvirker beslutningsprosesser.
Ha ferdigheter i om hvordan effektive team skapes og opprettholdes
Ha kunnskap om hvordan mennesker motiveres individuelt og i grupper
Ha kunnskaper og ferdigheter i å løse mellommenneskelig konflikter
Kunne reflektere over egen rolle i arbeid sammen med andre
Ha kjennskap til hvordan stress og belastninger påvirker egne og andres tanker, følelser og handlinger herunder strategier for stressmestring.
Forstå hvordan læring og utvikling skjer mellom mennesker og hvordan arbeidsglede kan skapes.
Forstå hva som bidrar til kreativitet og nytenkning i mellommenneskelig samarbeid.
Innhold
Faget vil inneholde ulike psykologiske temaer innenfor fire hovedområder. Hva som skal til for den enkelte og teamet skal gjennomføre effektive rasjonelle beslutninger og valg. Hvordan samarbeid mellom mennesker kan utvikles og opprettholdes for å skape arbeidsglede. Videre å forstå seg selv og sin personlighet, erfaringer, og kontekstuelle faktorer som påvirker egen rolle og deltakelse i et arbeidsfelleskap. Til slutt hvordan stress og belastninger påvirker egen og andres yteevne og hvordan man kan gi og motta kollegial støtte når dette behøves.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gjennomført som en kombinasjon av øvelser, teori og refleksjoner.
Det er forventet at en gjennomsnittsstudent arbeider ca 27 timer pr studiepoeng for å oppnå en gjennomsnittskarakter.
Eksamen
En mappeinnlevering hvor studenten skal reflektere over sentrale temaer gitt i faget og sin egen utvikling og læring sett i lys av disse temaene. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Annen informasjon
Det er kun 30 plasser på emnet. Det åpnes for registrering til undervisning og eksamen 10. juni, og plassene fordeles etter «førstemann til mølla»-prinsippet. Studenter ved data, ingeniørfag prioriteres først.