ha kunnskap om grunnleggende disipliner i psykologi
ha kunnskap om forebygging og folkehelse, herunder psykisk helse, risiko og risikofaktorer knyttet til helse
ha bred kunnskap om psykisk helse og forståelse for samspillet mellom psykiske helseplager og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå
ha kjennskap til ulike forståelser av psykiske lidelser og bedringsprosesser og relevante fagdebatter knyttet til dette
ha kunnskap om motivasjon, mestring og endringsprosesser
ha spesifikk kunnskap om stress og stressmestring
ha spesifikk kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne anvende kunnskap fra psykososiale og psykologiske perspektiv for å forstå menneskers atferd og livssituasjon
kunne beherske forebyggende og helsefremmende arbeid for mennesker i ulike livsfaser
kunne fremme mestring og endring i samarbeid med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere
kunne forstå og kritisk reflektere over sentrale teorier og begrep knyttet til psykologiske teorier
kunne anvende kunnskap for å håndtere stress og konflikter
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i sentrale teorier og problemstillinger innen psykososiale perspektiver i arbeid med mennesker
kunne reflektere kritisk over dilemmaer i arbeidet med å fremme menneskers velferd
kunne bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Kunne formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
Innhold
I dette emnet legges det vekt på å presentere psykososiale perspektiver i arbeid med mennesker. Det presenteres grunnleggende disipliner i psykologi, samt ulike måter å forstå psykiske helse, menneskelige reaksjoner og handlingsmåte. Det legges vekt på sammenhenger med menneskets omgivelser som grunnlag for å forstå menneskelig utvikling og væremåte. Undervisningen skal bidra til barnevernsarbeideren og sosialarbeideres faglige forståelse og yrkesutøvelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid samt obligatorisk deltagelse på inntil 2 nærmere definerte dagsseminar. Estimert arbeidsomfang er 270 timer totalt. Simuleringsoppgaver må påregnes.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltagelse på obligatoriske dagsseminar. Godkjent arbeidskrav, nærmere opplysninger gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
7 timers hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.