Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.
For studenter som i 4. semester har tatt eksamen i skolerelevante fag eller har gjennomført et internasjonalt semester kreves studiets tre første praksisperioder gjennomført og bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
vet at IOPer er et verktøy og kjenner til hvordan lærere bruker det i sin tilrettelegging av undervisning.
har kunnskap om hvordan praksislærer bruker sin kompetanse om elevers forutsetninger og utvikling i sin planlegging av tilpasset opplæring.
kjenner til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og -metoder i sitt arbeid med tilpasset opplæring.
har kjennskap til ulike kilder skolen og lærere kan bruke for å drive FoU-arbeid i skolen eller egen praksis.
har god teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
kan på egenhånd planlegge og lede en læringsprosess i fokusfag med bruk av varierte arbeidsmåter som også legger til rette for tilpasset opplæring og utvikling av grunnleggende ferdigheter.
kan reflektere over og vurdere valg og bruk av ulike kartleggingsmetoder (faglig og/eller sosialt) og på bakgrunn av resultat følge opp en eller flere elever.
vet at alle elever har rett på tilpasset opplæring og bruker sin kunnskap om dette aktivt i sitt lærerarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
kommuniserer med ulike aktører i skolen på en hensiktsmessig måte som fremmer læring og gode relasjoner uavhengig av situasjon.
har et kritisk blikk på egen og andres profesjonspraksis ved å gi og ta veiledning og råd fra medstudenter, praksislærer og rektor.
er selvstendig i sitt arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.
Innhold
Teoretisk og didaktisk kunnskap i fokusfagene. Grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring, kartlegging, arbeids- og vurderingsformer.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 15 dager.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.