Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har forståelse for, og kunnskap om, elevenes utvikling, variasjon og mangfold.
reflekterer over sin egen rolle i møte med det kulturelle, språklige, religiøse og sosiale mangfoldet i skolen.
har kunnskap om innholdet i Opplæringslovens kapittel 9a.
har innsikt i praksisskolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og kan drøfte hvordan praksisskolen jobber med tiltak for å håndtere mobbing, samt drøfte dette arbeidet med medstudenter og andre aktører ved skolen.
har teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
kan med utgangspunkt i varierte mål, arbeidsoppgaver og vurderingsformer alene lede gode læringsprosesser og tilpasset opplæring i fokusfag.
kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidrar positivt til skolens læringsmiljø
kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til lærerfaglige oppgaver i møte med mangfoldet i skolen.
viser gode evner til kommunikasjon og samarbeid med ulike aktører (eksempelvis elever, kolleger, medstudenter, foresatte, støtteapparat).
Generell kompetanse
Studenten
kjenner til ulike problemstillinger knyttet til læring for elever med norsk som andrespråk.
viser holdninger som bidrar til elevenes faglige og sosiale utvikling uavhengig av faglig, sosial, språklig eller religiøs bakgrunn.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.
Innhold
Eleven og elevmangfoldet. Klasseledelse og kontaktlærerrollen. Lærerarbeidet i møtet med det flerkulturelle klasserom.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 10 dager.
For studenter som velger 2. fremmedspråk (fransk, spansk eller tysk) er praksisomfanget 15 dager.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.