Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperiode må være gjennomført og bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
er kjent med kontaktlærerrollen og variasjonen av oppgaver og ansvar knyttet til denne.
har kunnskap om egenskaper ved gode klasseledere og reflekterer over betydningen av kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid for klasseledelse og kontaktlærerarbeid.
kjenner til ulike vurderingsformer.
kjenner til lokale læreplaner, årsplaner og skolens og klassens regler.
viser teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
bidrar aktivt sammen med medstudenter i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevers læreprosesser i fokusfagene.
viser gode kommunikasjonsferdigheter (faglig og sosialt) gjennom formidling og stemmebruk ved å fortelle, forklare, gi instruksjoner, beskjeder etc. som er tilpasset aldersgruppen.
Generell kompetanse
Studenten
er bevisst sin rolle som voksen i møte med elever på ulike arenaer.
samarbeider med lærere og medstudenter på en konstruktiv måte.
har som mål at de grunnleggende ferdighetene ivaretas gjennom fokusfagene.
viser forståelse og respekt for de ulike variasjonene hos elevene og bruker et språk tilpasset aldersgruppen.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.
Innhold
Lærerens rolle og ulike oppgaver i skolen. Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse, samt arbeid med tilrettelegging for læring i fag for trinn 5-10.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis i første studieår har et særlig fokus på observasjon som metode for refleksjon og læring. Studenten skal sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike undervisningssituasjoner. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 20 dager.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.