Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har kjennskap til ulike kilder skolen og lærere kan bruke for å drive FoU-arbeid i skolen eller egen praksis
har kjennskap til hvilke metoder og tiltak praksisskolen benytter seg av i sitt forsknings- og utviklingsarbeid på ulike områder, både faglig og psykososialt.
har god teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
kan på egenhånd planlegge og gjennomføre undervisning med fokus på klasseledelse, grunnleggende ferdigheter, varierte arbeidsmåter, mål og vurdering i fokusfag.
kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse.
Generell kompetanse
Studenten
kan anvende kunnskap, forskning, teori og eget FoU-arbeid til å videreutvikle egen og andres pedagogiske praksis på en konstruktiv måte.
har kunnskap om hva teori og forskning sier om ferdigheter og egenskaper ved den gode læreren, samt læringsfremmende oppgavetyper og vurderingsformer.
bidrar positivt i skolens utvikling av læringsmiljø ved å samtale og drøfte undervisning og læring i lys av holdninger, verdier og etiske utfordringer.
har utviklet en tydelig læreridentitet og viser endrings- og utviklingskompetanse.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.
Innhold
Teoretisk og didaktisk kunnskap i fokusfagene. Selvstendig planlegging og gjennomføring av undervisning med fokus på grunnleggende ferdigheter, digital kompetanse og varierte arbeids- og vurderingsformer. Bruk av eget FoU-arbeid.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 10 dager.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.